Kód oboru:

82-51-H/06

Obor umělecký štukatér

Střední odborné vzdělání s výučním listem

Charakteristika oboru:

V odborné přípravě převažuje praktická složka. Žáci získají přehled o historickém vývoji výtvarného umění a příslušného uměleckého řemesla a osvojí si základní výtvarné vyjadřovací techniky. Naučí se ovládat tradiční technologické postupy a techniky a získají znalosti o použití jednotlivých druhů materiálů v oboru. Naučí se provádět štukatérské práce uměleckořemeslného charakteru, tj. proměřovat a zakreslovat výzdobu, přenášet plošné kresby na materiál a na plochy stěn i stropů pomocí speciálních nástrojů a měřidel, zhotovovat sádrové, lukoprénové a klínové formy a odlévat do nich, modelovat ornamenty, ošetřovat a skladovat formy a modely pro formování, vytvářet různé druhy patiny, připravovat malty, omítkové směsi a směsi na umělý kámen a mramor, zhotovovat omítky stěn a stropů, vytvářet základní druhy sgrafita, vytvářet reprodukce prací a provádět jejich osazování, vytvářet šablony pro profilované tahy a vytahovat a začišťovat složité profily a provádět drobné opravy štukolustra a umělého mramoru. Podmínkou přijetí ke vzdělávání v oboru je úspěšné vykonání talentové zkoušky.

Pro vzdělávání v tomto oboru jsou významné vyučovací předměty (vzdělávací oblasti) základní školy:
Výtvarná výchova, Praktické činnosti
Učivo uvedených předmětů je důležité pro tento obor a bude na střední škole rozvíjeno a prohlubováno.

Uplatnění absolventa:

Absolventi se uplatní v povolání umělecký štukatér. Jsou připraveni zhotovovat individuální i sériové uměleckořemeslné štukatérské práce, např. hlavice, sloupy, kuželky, římsy, ornamenty, sgrafita a plastiky ze sádry nebo umělého kamene. Odpovídající činnosti mohou vykonávat buď samostatně, nebo v dílnách zabývajících příslušnou činností. Absolventi mohou pokračovat v nástavbovém studiu.

Školy:

Aktuálně tento obor nabízí pouze 1 škola.

Vyhledat školu, která obor umělecký štukatér nabízí...

Zdroj: NPI ČR

Nenašli jste Obor, který jste hledali?

Prohlédněte si další...